Nasi Tomato + Ayam Goreng Kukus Berempah (Sunquick) + Sup special

Ringkaskan Lauk nie... Kat kedai mau RM 4.00- RM5

Resepi kali ini juga hasil merapu je... tapi rasa walah wei.... memang memenuhi citarasa lidah & tekak aku. Korang aku tak tau la... Mr hubby aku senangnya.... makan apa yang tersedia. Lagipun nasi tomato memang salah satu kesukaan dirinya.


Cara yang sangat mudah:

1. Ayam dikukus/direbus= Toskan
2. Ayam tadi gaul dengan garam kunyit + bahan perapan yang ditumbuk/dimesin (bahan sama seperti ayam bakar black pepper... Dah itu asasnya...tapi tak la taruk lada hitam banyak sangat)+ sos tiram+sos cili/cili tumbuk untuk pedas+gula+ sunquick sikit2 je.. pandai-pandai la mengagak..
3. Dah siap gaul rata... GORENG... sekejap je untuk bagi bahan yang digaul itu masak sekata

Sup pula:
Sebenarnya makan dekat nasi ayam mana entah. Tak ingat. tengok sup dia... alahai.... kosong... kemudian ada sawi sepotong... layan masa tue makan. Ok la rasanya walaupun aku tau banyak giler ajinamoto dia buh. Lepas tue aku cuba buat cara aku.
1. Air rebusan/kukusan ayam aku guna balik
2. Masuk sedikit halia+bawang merah+putih yang dihiris( goreng dulu dengan minyak lebihan ayam) dalam langkah 1.
3. Masukkan sayur yang aku ada.... iaitu sawi dengan tomato.
4. Sedikit garam+lada hitam...
Rasanya memang berbaloi....sesuai untuk nasi tomato yang sangat ringkas.

Nasi:
1.Tumis bahan herba+serai+ halia yang takkan dilupakan sampai naik bau dengan minyak/planta
2. kemudian masukkan sos tomato + susu sikit kalau nak la
3. Masukkan nasi... kacau2 tunggu la sampai masak.... sebelum tue jangan lupa dengan garam.... sedikit
4. Nak hias guna carrot ke apa ke boleh je....

**** Ayah saya memang sifu yang hebat memasak dalam bab-bab makanan berat macam nasi tomato, ayam, briani.... dan lain-lain lauk pauk... Tapi resepi ayah saya saya simpan buat khazanah negara... sebab apa.... pergh!!!!!!!! bahan yang digunakan memang terbaik banyak.... mahal pun ada.... lengkap habis kalau ayah saya masak... Jadi kalau dah begitu bahan-bahannya memang kami adik beradik tukang sua pinggan la.... hehehehe... hanya abang saya akan ikut ajaran ayah saya 100% sebab kadang-kadang dia berniaga... Saya setakat makan berdua.... tak perlu sangat bahan serenyah itu... Balik kampung saya cakap je dekat ayah saya nak makan itu ini... sebab saya yang dah bawah-bawah ini hanya tolong potong bawang.... Kakak-kakak & abang saya yang akan tolong ayah saya masak seperiuk dan sekawah lauk... Hehhehe...

====================================================================

Makan sahaja. Jangan bimbang... Badan kita, kita kena pandai jaga & rawat. Saya pastikan segala lemak bakal di tembak dengan SET AMALAN yang mampu milik. Minat wasap di 019 5293442