Ayam Bakar Portugis



Ayam yang telah siap dikahwinkan bersama bahan perapan.
Kemudian nampak tak bendi tue....buah tomato lagi...bawang bulat-bulat lagi...
Pergh!!!!siap ada daun kunyit + daun tomyam lagi...
Woww! membangkitkan selera nak makan...
Kemudian Balut lah kemas-kemas...
Maklumlah.... bakar guna oven kek....
salah langkah... mau kek aku seterusnya berbau ayam....
Tak lalu gua nak makan.....
Hilang kewangian kek den semulajadi....
Kita tunggu hasilnya



Jeng! Jeng! Jeng.......
Inilah hasinya AYAM BAKAR PORTUGISku
Terkejut mr hubby.... balik kerja.... tengahhari
Dikejutkan dengan makanan sebegini...
Masa tue kami masih tinggal di bandar diraja...
Rumah plak dekat dengan kilang....
Balik petang tue... terus cakap nak ratah ayam lagi...
Tak mau nasi...
Aku hanya mampu tersenyum....
Baru ingat nak tangkap gambar



Bahan-bahannya...
perlu ada bahan asas.... macam bawang..... sedikit santan.... kerisik... kalau tengok benda semua nie lebih kurang bahan asas rendang..... so malas nak tulis....

caranya.... senang dan mudah

bawang + serai + sikit cili kering + halia + lengkuas=dikisar halus. Kemudian di masak atas api.... bila dah masak masukkan ayam.... kemudian jangan lupa santan.... kemudian jangan plak lupa bahan herba pembangkit aroma.... bab tue anda pandai-pandai la sendiri. Aku letak sikit perahan asam... sebab aku memang suka...begitu.... x lupa juga pada perasa asli.... macam garam....gula... aku jarang guna pak aji... hehehe.. Lupa plak nak tulis....Kena la ingat bahan herba ditumis bersama bahan kisar... jangan plak dok memandai kisar bahan herba.... tak dak lagi chef kat dunia ni aku tengok dalam tv kisar benda alah tue... kalau ada erti kata aku lepas pandang la.... hehehhe...

Melalut plak... Bila ayam tue korang dah agak-agak macam masak & sebati... Letak la kat aluminium foil... macam gambar kat atas tue..... sebab aku JJCM punya rancangan.... tapi ikan bakar portugis... jadi aku taruk la bendi sebanyak mana aku suka... kebetulan mr hubby memang peminat tegar bendi... jadi tak bermasalah.... bagaimana bendi itu di masak.... aku taruk la apa yang aku nak... kemudian balut kemas-kemas & bakar.... hingga masak... Aku masak x lama pun dalam 20 minit dalam oven... suhu 180 celcius... tang atas dapur gas... agak-agak dah sedikit kering & meresap dalam ayam... baru boleh ke langkah membakar...

Selamat mencuba...

======================================================================
Ini resepi dari blog lama yang dijumpai. Sekarang nekad nak fokus 1 blog sahaja. Kalau berminat dapatkan produk Kesihatan serta info produk jangan segan untuk bertanya.