Ayam Bakar Black Pepper


Ayam Bakar Black Pepper menggunakan pemanggang ajaib.... betul la... 15 minit-ke 20 minit masak sekata je.... ayam nie..... x hangus.... yg garing-garing itu adalah... bahan perapan..... siap ada juice ayam yang segar. Punya la mr hubby seronak.... dapat jugak makan makanan bakar. sejak ada pemanggang ajaib.... oven buat kek ku selamat dari proses membakar lauk... hehehe.... dulu kalau nak bakar jugak... mesti pakai aluminium foil... takut oven bila bakar kek ada.... bau yang tak selayaknya...

Layan resepinya.... biasalah kita campak sahaja.... 
tapi dengan lafaz bismillah dan selawat ajaran emakku...

Bawang merah kecil, putih, halia, lada hitam, serai.... apa lagi tumbuk.... la.... lengkuas tak dak.. Kita guna je bahan yang ada di dapur bandar... Hehhee... Dapur kampungku a.k.a dapur mak aku semua ada...

Lepas tu, macam biasa perap la dengan ayam... + sos tiram + kicap sikit + madu sebab malas plak nak guna gula. Jangan lupa pula, ayam tue semestinya telah digaul dengan sedikit kunyit + garam.
Ha! jangan lupa plak nak perap sekali dengan bahan tumbuk....

Kemudian bakar la... Tunggu apa lagi...

Sebab guna pemanggang ajaib... kerja aku jadi mudah... rasanya hari tue aku bakar hampir sebelah ayam.. ikut kata pemanggang ajaib, dalam 20 min gerenti masak. Tak kira la selagi muat pemanggang ajaib itu...Masak api perlahan la.. Kemudian aku balik-balik la ayam tue... aroma sekali buka pemanggang ajaib... sampai jiran aku tanya.... masak apa tue... hehehhe... aku pun jawab la.... apa aku masak... sementara tunggu ayam masak... aku potong je sayur kecemasan... iaitu timun, tomato & salad. Tapi kalau guna pemanggang ajaib apa--apa peralatan, semestinya kita cek lauk kita. Tak masak kita tambah lah sikit masa lagi... Tapi pemanggang ajaib memang ajaib...

Balik je mr hubby makan tengah hari senyum mak aiiii.... teruja.... katanya bau sampai ke luar rumah... Maklumla hari tue... aku terlambat masak sebab sibuk dengan projek penulisan aku... baru berjinak-jinak... katakan... harap la... garapan pertama kali ini mendapat sambutan...

Makan je ayam tue... fuh juice ayam tue merembes keluar. Nasib cukup segala rasanya...
=====================================================================
C&P dari blog lama. Kalau berminat dapatkan produk Kesihatan serta info produk jangan segan untuk bertanya.  di 0195293442. Garlic sangat bagus tembak lembak